تبلیغات

کانون فرهنگی هنری آیت ا... نورالهدی شهر مود - تاریخچه قیام 15 خرداد

کانون فرهنگی هنری آیت ا... نورالهدی شهر مود

سال«اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» گرامی باد

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ کانون فرهنگی هنری آیت ا... نورالهدی شهر مود خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید تمامی حقوق این وبلاگ متعلق به کانون آیت الله نورالهدی شهر مود می باشد استفاده از مطالب باذکر نام وبلاگ بلامانع است.

                15خرداد

 

امام خمینی؛ مبارزات و قیام پانزده خرداد
مبارزات امام خمینی از نوجوانی و با مقابله با برخی خوانین و اشرار ستمگر كه در پناه حكومت مركزی به غارت اموال و نوامیس مردم می‌پرداختند، آغاز و سیر تكاملی آن به موازات تكامل ابعاد روحی و علمی ایشان از یكسو و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی ایران و جوامع اسلامی از سوی دیگر در اشكال مختلف ادامه یافته است .

كودتای رضاخان در سوم اسفند 1299 شمسی كه بنا بر گواهی اسناد به وسیله انگلیس‌ها حمایت و سازماندهی شده بود؛ دیكتاتوری پدید آورد كه سیاست داخلی آن بر سه اصل «حكومت خشن نظامی و پلیسی»،« مبارزه همه جانبه با مذهب و روحانیت» و «غرب زدگی» پایه‌ریزی شده بود و در تمام دوران سلطنتش استمرار داشت .


در چنین شرایطی روحانیت ایران برای دفاع از اسلام و حفظ موجودیت خویش به تكاپو افتاد . آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عبدالكریم حایری به دعوت علمای وقت قم از اراك به این شهر هجرت كرد ، اندكی پس از آن هم امام خمینی (س) با هجرت به قم عملاً در تحكیم موقعیت حوزه نو تأسیس قم مشاركتی فعال داشت .

رضاخان علاوه بر انواع تضییقات برای روحانیون ، طی دستورالعمل‌های رسمی مجالس روضه و خطابه‌های مذهبی را تعطیل كرد . تدریس امور دینی و قرآن در مدارس و اقامه نماز جماعت را ممنوع و زمزمه‌های كشف حجاب بانوان مسلمان ایرانی را آغاز كرد. روحانیت متعهد ایران نخستین قشری بود كه با آگاهی از اهداف پشت پرده به مخالفت و اعتراض برخاست . امام خمینی (س) علاقه خاصی به پیگیری مسایل سیاسی و اجتماعی داشت و بر همین اساس با حضور در متن جریان از نزدیك با مسائل مبارزه و چگونگی ستیز روحانیت و رضا خان آشنا می‌شد در این میان مبارزات روحانی مجاهد آیت الله مدرس تأثیر خود را بر روح پرشور امام بر جای می‌نهاد .

هنگامی كه رضاخان برای از هم پاشیدن حوزه علمیه قم فرمان برگزاری امتحانات دولتی برای روحانیون را صادر كرد، امام خمینی (س) به افشای اهداف پشت پرده و مخالفت با آن برخاست . متاسفانه در این ایام روحانیت ایران در پی تبلیغات وسیع رسانه‌های دولتی و شرایط پیش آمده بعد از نهضت مشروطیت دچار انزواگرایی شده بود به گونه ای كه تدریس و تدرس رشته هایی چون عرفان و فلسفه از سوی بعضی كج‌اندیشان و راحت طلبان مقدس مآب مهجور و مطرود معرفی شد و امام خمینی (س) ناگزیر به تغییر مكان درس وتدریس در خفا گردید .‏

‏محصول این تلاش‌ها پرورش شخصیت‌هایی چون علامه آیت الله مطهری بود . پس از رحلت آیت‌الله‌العظمی حایری10 بهمن 1315 هجری شمسی ، حوزه علمیه قم را خطر انحلال تهدید می‌كرد . علمای متعهد به چاره جوئی پرداختند . شخص امام در دعوت از آیت الله بروجردی برای هجرت به قم و پذیرش مسئولیت خطیر زعامت حوزه مجدانه تلاش كرد. ایشان كه دریافته بود تنها نقطه امید به رهایی در بیداری حوزه‌های علمیه و پیش از آن تضمین حیات حوزه‌ها و ارتباط معنوی مردم با روحانیت است، در تعقیب هدف‌های ارزشمند خویش در سال 1328 طرح اصلاح اساسی ساختار حوزه علمیه را با همكاری آیت الله مرتضی حایری تهیه و به آیت الله بروجردی پیشنهاد كرد كه البته تلاش همان خناسان و مقدس مآب‌ها مانع اجرای این طرح شد .

در شهریور 1320 كشور ایران در جریان جنگ جهانی دوم به اشغال قوای متجاوز متفقین در آمد، رضا شاه با همه ادعاهایش ذلیلانه از تخت سلطنت به زیر كشیده شد و از كشور اخراج گردید . فرمان سلطنت از سفارت انگلیس و با چراغ سبز روسها به نام محمدرضا پهلوی صادر گردید .‏

‏ امام خمینی (س) اینك فرصت را مغتنم شمرد و با تدوین و انتشار كتاب كشف الاسرار در 1322 هجری شمسی ، فجایع سلطنت 20 ساله پهلوی را افشا كرد و با دفاع از اسلام و روحانیت و پاسخگوئی به شبهات و هجمه‌های منحرفین پرداخت و در همین كتاب ایده حكومت اسلامی و ضرورت قیام برای تشكیل آن را مطرح ساخت . ‏

سال بعد نخستین بیانیه سیاسی حضرت امام خمینی كه در آن آشكارا علمای اسلام و جامعه اسلامی را به قیام عمومی فراخوانده بود صادر شد كه انگیزه و انتشار آن بیدارباشی برای طلاب جوان بود و بدین‌ترتیب به تدریج حلقه‌ای از یاران همفكر در جمع شاگردان امام شكل گرفت . بنابه اسناد و خاطرات موجود حضرت امام خمینی (س) در تمام دوران زعامت آیت‌الله بروجردی (ره) سعی خویش را مصروف حمایت از اقتدار مرجعیت ، انتقال اطلاعات سیاسی و هشدارهای به موقع، جلوگیری از نفوذ عناصر كج فهم و در همین حال ارتباط با عناصر سیاسی موجه در تهران نظیر آیت الله كاشانی و پیگیری مستمر مذاكرات مجلس شورای ملی و نشریات معتبر وقت می‌كرده و تحولات جاری را به دقت زیر نظر داشته اند.‏

پس از رحلت آیت الله بروجردی ، رژیم شاه شتاب بیشتری به اصلاحات مورد نظر آمریكا داد و همزمان كوشید تا امر مرجعیت را به خارج از ایران منتقل كند . لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی كه به منظور قانونی كردن حضور عناصر بهائی در مصادر كشور انتخاب شده بود به تصویب كابینه اسداله علم رسید (16 مهر 1431 ) امام خمینی (س) به همراه علمای بزرگ قم و تهران به محض انتشار خبر دست به اعتراضات همه جانبه زدند كه موجی از حمایت را در اقشار مختلف مردم برانگیخت .‏

‏ رژیم شاه ابتدا دست به تهدید و تبلیغات علیه روحانیت زد ولی دامنه قیام رو به فزونی نهاد در برخی شهرها بازارها تعطیل و مردم در مساجد به حمایت از حركت علما گرد آمدند. یكماه و نیم پس از آغاز ماجرا ، دولت یك گام عقب نشست و با ارسال پاسخ مكتوب شاه و نخست وزیر در صدد توجیه و دلجوئی ا ز علما برآمد . اما امام خمینی سرسختانه مخالفت كرد ایشان معتقد بود كه دولت می‌بایست رسماً لایحه را لغو كند و خبر آنرا انتشار دهد . سرانجام رژیم شاه تن به شكست داد و رسماً در 7 آذر 1341 هیأت دولت مصوبه قبلی را لغو و خبر آنرا به علما ء اطلاع داد . امام خمینی لغو مصوبه در پشت درهای بسته را كافی ندانست و بر ادامه قیام تأكید ورزید فردای آنروز خبر لغو لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در روزنامه‌های دولتی منعكس شد و مردم نخستین پیروزی خود را پس از ملی شدن صنعت نفت جشن گرفتند .

با وجود شكست شاه در ماجرای انجمن‌ها ، فشار آمریكا برای انجام اصلاحات مورد نظر ادامه یافت . شاه در دیماه 1341 هجری شمسی اصول شش گانه اصلاحات خویش را برشمرد و خواستار رفراندم شد . امام خمینی بار دیگر مراجع و علمای قم را به نشست و چاره جویی و قیام دوباره فرا خواند و سرانجام بر اثر اصرار و مقاومت ایشان در مقابل برخی محافظه كاران قرار شد مراجع و علماء مخالفت با رفراندم را صریحاً اعلام و شركت در آنرا تحریم كنند . حضرت امام خمینی بیانیه ای كوبنده صادر كرد و متعاقب آن بازار تهران تعطیل شد و مأمورین پلیس به تجمع مردم حمله بردند در آستانه رفراندم تحمیلی ابعاد مخالفت مردمی فزونی گرفت .‏

‏ رفراندم غیر قانونی در شرایطی كه به جزكارگزاران رژیم كسی دیگر در آن شركت نداشت برگزار شد . امام خمینی با سخنرانی‌ها و بیانیه‌های خویش همچنان به افشاگری دست می‌زد که از آن جمله می‌توان به اعلامیه 9 امضائی اشاره كرد كه در آن ضمن برشماری اقدامات خلاف قانون اساسی شاه و دولت، سقوط كشاورزی و استقلال كشور و‌ترویج فساد و فحشاء بعنوان نتایج قطعی اصلاحات شاهانه پیش بینی شده بود . با پیشنهاد امام خمینی، عید نوروز سال 1342 در اعتراض به اقدامات رژیم عزا اعلام شد .‏

‏ در اعلامیه امام خمینی از انقلاب سفید شاه به انقلاب سیاه تعبیر و همسویی شاه با اهداف آمریكا و اسرائیل افشا شد . شاه كه برای انجام اصلاحات آمریكا به مقامات واشنگتن اطمینان داده بود ، تصمیم به سركوبی قیام داشت برای همین مأمورین مسلح رژیم در روز دوم فروردین كه مصادف با شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بود اجتماع طلاب علوم دینی در مدرسه فیضیه را برهم زدند و به كشتار و جرح طلاب پرداختند . در پی این حوادث منزل امام خمینی(س) در قم هر روز شاهد حضور مردم انقلابی بود كه برای حمایت از علماء و دیدن آثار جنایت رژیم به قم می‌آمدند. امام خمینی (س) در اجتماع مردم بی پروا از شخص شاه بعنوان عامل اصلی جنایات و هم پیمان با اسرائیل یاد می‌كرد و مردم را به قیام فرا می‌خواند .

در 14 فروردین 1342 آیت الله العظمی حكیم طی تلگرافی به علما خواستار هجرت آنان به نجف شد . این پیشنهاد كه برای حفظ جان و كیان حوزه‌ها مطرح شده بود با خشم رژیم شاه از جانبداری علمای نجف و كربلا از قیام علمای ایران مواجه شد. حضرت امام خمینی بدون اعتناء به تهدید رژیم پاسخ تلگراف آیت الله حكیم را ارسال نمود و در آن تأكید كرد كه هجرت علماء و خالی كردن حوزه علمیه قم به مصلحت نیست .

امام خمینی در پیامی ( تاریخ 12 /2,1342 ) به مناسبت چهلم فاجعه فیضیه در همراهی علماء و ملت ایران در رویاروئی سران ممالك اسلامی و دول عربی با اسرائیل غاصب تأكید ورزید و پیمان‌های شاه و اسرائیل را محكوم كرد و بدین ‌ترتیب در آغاز قیام خویش نشان داد كه نهضت اسلامی در ایران از مصالح امت اسلامی جدا نیست و محدود به مرزهای جغرافیائی ایران نیست .‏

قیام 15 خرداد ‏
ماه محرم 1342 كه مصادف با خرداد بود فرارسید . روز عاشورا جمعیت صد هزار نفری در تهران با در دست داشتن عكس‌هائی از امام به تظاهرات علیه رژیم شاه پرداختند . عصر همان روز ( 13 خرداد ) امام خمینی نطق تاریخی خویش را كه آغازی بر قیام 15 خرداد بود در مدرسه فیضیه قم ایراد كرد . بخش عمده‌ای از سخنان ایشان به نتایج زیان بار سلطنت دودمان پهلوی و افشای روابط پنهانی شاه و اسرائیل اختصاص داشت باردیگر فرمان خاموش كردن صدای قیام صادر شد .‏

‏ نخست جمع زیادی از یاران امام دستگیر و خود ایشان نیز در سحر گاه 14 خرداد، در حالی كه مشغول نماز شب بودند دستگیر شدند و غروب آن روز به زندان قصر تهران منتقل شدند. با انتشار خبر دستگیری امام در شهر قم سیل جمعیت با شعار «یا مرگ یا خمینی» به سوی منزل قائد خویش به حركت در آمدند و در كنار حرم حضرت معصومه به رگبار نیروهای نظامی شاه بسته شدند . در صبحگاه 15 خرداد خبر دستگیری رهبر انقلاب به تهران، شیراز، مشهد و دیگر شهرها رسید و وضعیتی مشابه قم پدید آمد .‏‏ امام خمینی پس از 19 روز حبس در زندان قصر به زندانی در پادگان نظامی عشرت آباد منتقل شد . ایشان در حبس از پاسخ گفتن به سوالات بازجویان با اعلام این كه هیأت حاكمه ایران و قوه قضائیه آن را غیر قانونی می‌داند ، اجتناب ورزید . پس از دستگیری امام خمینی (س) اعتراضات گسترده ای از سوی روحانیت و اقشار مختلف مردم در سراسر كشورآغاز و خواستار آزادی رهبر خویش شدند ، شاه نیز كه در صدد عادی جلوه دادن اوضاع بود در 11 مرداد 1342 امام را به منزلی تحت محاصره نیروهای امنیتی در منطقه داوودیه تهران منتقل كرد .و به دنبال آن خبرهای جعلی مبنی بر تفاهم مراجع تقلید با مقامات دولتی منتشر ساخت كه با مخالفت شدید علمای وقت مواجه گردید .

سرانجام رژیم شاه با این تصور كه شدت امر در ماجرای 15 خرداد مردم را وادار به سكوت كرده در شامگاه 18 فروردین 43 بدون اطلاع قبلی امام خمینی را آزاد و به قم منتقل ساخت . سه روز از آزادی امام نمی گذشت كه ایشان طی سخنرانی دیگری به تفصیل ابعاد قیام 15 خرداد پرداختند و هر گونه تفاهم با رژیم را رد كردند. ایشان در این سخنرانی بار دیگر علیه روابط پنهانی شاه و اسرائیل افشاگری كردند و بدین‌ترتیب مهر بطلانی بر همه تصورات و تبلیغات رژیم زدند .‏

 





طبقه بندی: مناسبت ها، فرهنگی، اجتماعی،
برچسب ها:15 خرداد، قیام 15خرداد، تاریخچه قیام 15 خرداد، کانون فرهنگی هنری آیت ا...نور الهدی مود، مسجد امام جعفرصادق(ع) مود،

[ پنجشنبه 15 خرداد 1393 ] [ 08:33 ق.ظ ] [ مدیر وبلاگ (حسین محمودی) ]

[ نظرات() ]